* Μόνικα Βασιλείου – ηθοποιός, σκηνοθέτιδα, αγωνίστρια

απεβίωσε στις 8/4/2011

αναδημοσιεύουμε αποσπάσματα από μια σημαντική περσινή της συνέντευξη

 

Το ατσάλι γεννιέται μέσα από την φωτιά

 

…Είχαν ξεκινήσει οι γονείς μου από την Κύπρο να πάνε εθελοντές στον Δημοκρατικό Στρατό την περίοδο του Εμφυλίου στην Ελλάδα, Μάρτιο του ’49. Ο πατέρας γιατρός στο μέτωπο στο Βίτσι και η μητέρα μαζί μας στην Ουγγαρία να παραλαμβάνουμε τους τραυματίες. Μια αντάρτισσα που βρήκα αργότερα στην Αθήνα μού είπε ότι την περιοχή που είχε τον καταυλισμό του χειρουργείου του την αποκαλούν ακόμα «το αλώνι του γιατρού». Μετά την κατάρρευση του μετώπου, ήρθε κοντά μας και ο πατέρας και φυσικά δεν μπορούσαμε να επιστρέψουμε στην αγγλοκρατούμενη Κύπρο, όπου θα μας είχαν επικηρύξει…

 

…Ανεβάσαμε το «Παραμύθι δίχως όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα, σε διασκευή του Καμπανέλλη, με μουσική Χατζιδάκι. Ήταν μια εκπληκτική παράσταση. Από αυτά τα λαϊκά παιδιά παίρναμε μια δυνατή ενέργεια, γιατί ήταν γνήσιοι και αυθόρμητοι άνθρωποι. Ακολούθησαν κι άλλα τρία έργα με τον ίδιο θίασο και το διαλύσαμε λόγω οικονομικών προβλημάτων. Δεν βγάζαμε ούτε τα ενοίκια για το θέατρο. Έρχονταν από τη δουλειά κατευθείαν στις πρόβες και η μάνα μου τους έφερνε φαγητό και αναψυκτικά. Πάντως ήταν συγκλονιστική εμπειρία για μένα…

 

(Ελλάδα, 1967)

…Με το που έκαναν το πραξικόπημα, ήρθαν και με πήραν, επειδή είχα φιλίες με τον Μπριλάκη, βουλευτή της ΕΔΑ, είχα επαφές με τον Θεοδωράκη και δούλευα εθελοντικά ως μεταφράστρια ξένων ειδήσεων στη Δημοκρατική Αλλαγή. Με έβαλαν στην Μπουμπουλίνας και με έκαναν άχρηστη στο ξύλο. Μου τσάκισαν τα σωθικά. Με είχαν για έναν μήνα σε ένα κελί ένα επί ενάμισι, με τη λάμπα αναμμένη μέρα νύχτα, καθισμένη πάνω σε ένα σκαμνί και δεν μ’ άφηναν να ακουμπήσω στον τοίχο. Και κάθε μια ώρα ανάκριση και δώσ’ του ξύλο. Άμα έπεφτα από την κούραση, άρχιζαν τις κλωτσιές και τη φάλαγγα…

 

(Ηνωμένο Βασίλειο)

….Η καλύτερή μου εμφάνιση ήταν στον ρόλο της Κατερίνας της χήρας στο «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη σε δεκαέξι επεισόδια. Μάλιστα ήθελαν οι Εγγλέζοι να το γυρίσουν στην Κρήτη και μαζί με τη Βανέσα Ρεντκρέιβ που συμπρωταγωνιστούσε, ξεσηκώσαμε τους συναδέλφους να κάνουμε στάση εργασίας, γιατί δεν θέλαμε να ενισχύσουμε τη Χούντα. Τελικά τα γυρίσματα έγιναν στην Κύπρο στον Δωρό πάνω από τον Γερόλακκο. Είχε τεράστια επιτυχία στην Αγγλία…

 

(Κύπρος, 1974)

…Ήμουν τότε στην ΕΔΕΚ μόνο και μόνο για τον αντιχουντικό αγώνα που έκανε. Μόνο αυτό με ένοιαζε. Τους είχα άχτι. Όταν ξέσπασε το πραξικόπημα, κάτι παιδιά του εφεδρικού οχυρώθηκαν στο σπίτι μας κοντά στου Καλησπέρα. Πήρα ένα από τα καλάσνικοφ που είχαν μαζί τους και είπα: «Αυτή τη φορά δεν θα με πιάσουν χωρίς να αντισταθώ». Γάζωσαν το σπίτι ολόκληρο, αλλά αντέξαμε τέσσερεις ώρες, μέχρι που τέλειωσαν οι γεμιστήρες και αφού πέταξα τα όπλα σε ένα λάκκο πίσω από το σπίτι, παραδοθήκαμε…

Ο ρατσισμός εναντίον των γυναικών: «Άντε εσύ μια κοπέλα που θα κάνεις κουμάντο τους ηθοποιούς επί σκηνής», μου έλεγαν. Πήγα μέχρι το ανώτατο δικαστήριο, για να μου αναγνωρίσουν και τα δύο μου διπλώματα, ηθοποιίας και σκηνοθεσίας. Και το ’78, με εξώδικό μου, τα αναγνώρισαν, γιατί είχε έρθει και η Πρεσβεία της Ρωσίας και είχαν αναγνωρισθεί τα πτυχία των εκεί πανεπιστημίων. Μετά το ’74 είχα ασχοληθεί πολύ με τα παιδιά στους προσφυγικούς καταυλισμούς…

 

…Εγώ πάντως έκανα την κατάθεσή μου με έργα από συγγραφείς που δεν είχε αγγίξει κανένας, μέχρι να τα σκηνοθετήσω εγώ. Και ευχαριστώ πολύ την πόλη μου, τη Λεμεσό, που με τίμησε. Δεν δέχτηκα ποτέ μέχρι τώρα να με τιμήσουν κόμματα που ήθελαν να γίνω όχημα της πολιτιστικής τους πολιτικής. Αρκετά τραβήξαμε ως οικογένεια λόγω της ιδεολογίας του πατέρα μας. Ό,τι έδωσα, το έκανα με την ψυχή μου και δεν θέλω ανταπόδοση που μυρίζει εκμετάλλευση…

 

http://www.kathimerini.com.cy/index.php?pageaction=kat&modid=1&artid=42743

One thought on “* Μόνικα Βασιλείου – ηθοποιός, σκηνοθέτιδα, αγωνίστρια

  1. rose 10/04/2011 στο 9:24 ΜΜ

    σπουδαία γυναίκα

Σχολιάστε

