*Περί Φυγοστρατίας

Εδώ και μερικά χρόνια παρατηρούμε την επανάληψη του ίδιου σκηνικού, όπου το 20-25% των 18χρονων αγοριών φτάνουν στο σημείο της. «τρέλας» για να αποφύγουν τον στρατό. Την ίδια ώρα, πολιτικοί, ΜΜΕ και κοινωνία πνέουν τα μένεα ενάντια σε όλους αυτούς τους «τρελούς» νέους. Οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους οι νεαροί απαξιώνουν τον στρατό δεν φαίνεται να απασχολούν κανέναν εκτός από εμάς, τους μαθητές που πρόκειται σύντομα να καταταγούμε, και οι λόγοι αυτοί πρέπει να προκαλέσουν ιδιαίτερο προβληματισμό.

1ος Λόγος: Ο στρατός παίρνει μακριά 2 χρόνια από τη ζωή μας. Η θητεία των 25 μηνών είναι τουλάχιστον προκλητική, από τη στιγμή που η εκπαίδευση διαρκεί μόλις λίγους μήνες ενώ ο υπόλοιπος καιρός χαραμίζεται χωρίς ουσιώδες νόημα. Σημειώνεται ότι η θητεία στην κατεχόμενη Κύπρο διαρκεί 10 μήνες λιγότερους.

2ος Λόγος: Ο στρατός προάγει το μίσος. Τα εθνικιστικά συνθήματα του τύπου «Τούρκος καλός μόνο νεκρός» που θεωρούνται αναγκαία για την εξύψωση του ηθικού, φανατίζουν και δηλητηριάζουν τις ψυχές και της ιδέες των νέων, την ώρα που όλα τα πολιτικά κόμματα υποστηρίζουν την ειρηνική συνύπαρξη με τους Τ/κύπριους.

3ος Λόγος: Ο στρατός καταπιέζει τη διαφορετικότητα. Ο μιλιταρισμός προωθεί και επιβάλλει την ομοιομορφία, προάγοντας πρότυπα εμφάνισης, θρησκείας και ιδεολογίας. Το επιχείρημα ότι «στο στρατό θα γνωρίσεις τον εαυτό σου» ακυρώνεται όχι μόνο από την επιβολή της ομοιομορφίας, αλλά και από το γεγονός ότι οι νέοι βρίσκονται 25 μήνες μακριά από τα δικά τους ενδιαφέροντα. Ο στρατός λειτουργεί επίσης ομοφοβικά, καταπιέζοντας και εξευτελίζοντας τους ομοφυλόφιλους.

4ος Λόγος: Ο στρατός δεν αποσκοπεί τόσο στον «εξωτερικό εχθρό», όσο στην πειθάρχηση της νεολαίας με αναχρονιστικές μεθόδους. Οι νέοι εξαναγκάζονται για 25 ολόκληρους μήνες σε υπακοή οποιασδήποτε διαταγής, είτε λογικής είτε παράλογης, είτε ηθικής είτε ανήθικης. Κατά τους 25 μήνες των σκοπιών, των φυλακών και των αγγαρειών, τα δημοκρατικά δικαιώματα των νέων αναστέλλονται.

Το παρών κείμενο δε γράφτηκε για να προτείνει εναλλακτικές λύσεις, ούτε για να υποστηρίξει την «τρέλα» ως μέσο φυγοστρατίας. Σκοπός μας είναι να υπενθυμίσουμε στην κοινωνία, ιδιαίτερα στους πολιτικούς, ότι οι λόγοι άρνησης του στρατού υπάρχουν και είναι σοβαροί. Αυτοί οι λόγοι είναι που προκαλούν το φαινόμενο της φυγοστρατίας, και πάνω σε αυτούς τους λόγους πρέπει να βασιστούν οι λύσεις του φαινομένου.

Χρίστος, Πάνος, Φειδίας

Μαθητές

Advertisements

6 thoughts on “*Περί Φυγοστρατίας

  1. Ανώνυμος 13/08/2009 στο 1:23 ΜΜ

    Πάντως εν πολλά σημαντικό μέσα στον παραλογισμό τζαι στον πανικό να ακουουνται τζαι φωνές τέθκοιες… τζαι μάλιστα που μαθητές.
    Σε ένα γνωστό μου, που έσσει πρόβλημα υγίειας τζαι εν μπορεί να κάμει τη θητεία του, εδώσαν του δκιο αναστολές τζαι όταν επήεν να πιάσει την τρίτη, αρνηθήκαν, ενώ ήξεραν ότι το πρόβλημα που έσσει εν χρόνιο. Είπαν του βέβαια, ότι αν θέλει μπορούν να του δώσουν την τρίτη αναστολή για ψυχολογικούς λόγους. Εν σαννα του λαλούσαν ότι μόνο αν είσαι «πελλός» μπορείς να μεν κάμεις στρατό. Νομίζω ότι έτσι βολέυκει τους καλλύττερα, γιατί μετά φκαίνουν τζαι λαλούν ότι έννεν δυνατό να έσσει τόσους «πελλούς» μιτσιούς τζαι επομένως εν πιο εύκολο να πείσουν την κοινή γνώμη ότι έχουν δίκαιο που εφαρμόζουν τάχα πιο αυστηρά μέτρα για την πάταξη της φυγοστρατίας. Τζαι βέβαια, έτσι εν ασχολούνται με την ουσία του θέματος τζαι τους «πραγματικούς» λόγους, όπως γράφετε τζαι σεις, που κάποιος μπορεί να μεν θέλει να καταταγουν. Αποπροσανατολίζουν τζαι εμποδίζουν το διάλογο επί της ουσίας του θέματος.

  2. Ιθάκη-man 13/08/2009 στο 1:57 ΜΜ

    Εγώ μαζί σας, κατανοώ απολύτως αυτά που λέτε!

    Κατονοώ και αυτούς , μεν, που θέλουν απεγνωσμένα να φύγουν από τον στρατό και αιτιολογούνται ψυχωσικές διαταραχές ακόμα και αν δεν έχουν το οποιοδήποτε πρόβλημα. Ένα ποσοστό αυτών έχει πραγματικό πρόβλημα, είτε υγείας είτε ψυχολογικό είτε οικογενειακό είτε ουοτέβερ, αλλά όλους τους βάζουν σε ένα καλάθι αυτό των «ψυχωσικών διαταραχών».

    Οι πολιτικοί, δε, είναι οπορτουνιστές όπως και εσείς δηλώσατε, την μια λένε «ΝΑΙ» στο δημοψήφισμα και στην άλλη λένε ότι είναι φυσικό να λέμε τα άκρως εθνικιστικά συνθήματα στα ΚΕΝ (και όχι μόνο) ή παριστάνουν τους Κινέζους. Άλλοι που είναι στην επιτροπή Άμυνας ενώ πραγματικά είναι από τους πιο οπισθοδρομικούς ανθρώπους της Κύπρου.

    Πραγματικά πολύ μεγάλο θέμα, με πολλά παρακλάδια. Την λύση δεν θα την βρουν όσο αυστηρές και να είναι οι νομοθεσίες, γιατί δεν ζούμε και στον Μεσαίωνα. Το πρόβλημα τους είναι ότι δεν ακούνε… εσας π.χ.

  3. ΒΟΥΚΩΛΟΙ 13/08/2009 στο 5:13 ΜΜ

    δυνατό το κείμενό σας παιθκιά, μακάρι πολλοί να κουβαλούσαν τα μυαλά σας. η κατάσταση εν τραγική, αλλά εγώ μπορώ να πω ότι εγέλασα χαιρέκακα όταν άκουσα το φετινό ποσοστόν αποχής που το στρατό – οι στρατόκαβλοι εν τόσον στενόμυαλοι ώστε ούτε εναλλακτικές μεθόδους εν βρίσκουν για να συντηρήσουν την φάρα τους (ούτε μια μείωση θητείας εν εξορτώσαν να κάμουν μετά που τόοοοοοοοοοσες προεκλογικές υποσχέσεις)
    το μόνο που με λυπεί εν ότι στην κύπρο εν υπάρχει ακόμα η ωριμότητα της αποδοχής τζείνου που εν πάει στρατό για λόγους φιλοσοφικούς. πόσο μάλλον εν εντελώς άγνωστος ο όρος αντιρρησίας συνείδησης.
    παρόλαυτά όμως, πιστεφκω ότι έναν άτομο που αντίκειται στο στρατό μπορεί να βρει κάποιο στήριγμα σε οργανώσεις, ακόμα τζαι σε αθρώπους που εν ‘υπηρετήσαν’ και σε καμιά περίπτωση ενας που εν μπορεί και εν θέλει να υπηρετήσει εν πρέπει να νιώθει πίεσην αντροπή τζαι μαλακίες. επειδή κάποια άτομα ενώ δεν εν καλά ψυχολογικά τζαι δεινοπαθούν μέστο στρατό μινίσκουν καθαρά για λόγους που εν αξίζουν – κακά τα ψέματα η πλειοψηφία σε θέματα απόχής εν μπορεί να σε στηρίξει, ούτε η οικογένεια τες παραπάνω φορές-εν αλλιώς μεγαλωμένοι, αρκετοί εζήσαν τζαι εισβολή, τα μυαλά τους εμπήκαν στο πλέντερ της ομοιομορφίας, του σωστού τζαι του λάθους, του πατριώτη τζαι του προδότη.
    εν υπάρχει ρε τίποτε σήμερα, δαμέ εν πιστέφκουμε στο φως της ημέρας ενα πιστέψουμε σε πατρίδες; όι μόνο να απέχετε, αλλά να το λαλείτε τζαι να το επιχειρηματολογείτε όπως εκάματε τζαι τωρά.
    να στε καλά ρε παιθκιά συνεχίστε με τα μυαλά όξυπνα …

  4. planitas 13/08/2009 στο 6:50 ΜΜ

    «παίξε πελλόν» Είναι διάσημο σε όλη την κοινωνία και όχι μόνο στο στρατό.

  5. stelios 14/08/2009 στο 7:47 ΠΜ

    ωραίο το κείμενο αλλά….

    με πείθει για τους λόγους που ο χρίστος ο πάνος και ο φειδίας δεν θέλουν να κάμουν στρατό.

    δεν με πείθει ότι αυτό το κείμενο ατιπροσωπεύει το 25% των φυγόστρατων. αν ήταν όντως έτσι θα είχα μια ελπίδα ότι η νεολαία μπορεί να αλλάξει κάτι.. αμ δε…

    το υποκείμενο της φυγοστρατίας (αν τελικά τούτος είναι δόκιμος όρος για το φαινόμενο) δεν είναι ομοιογενές.

    υπάρχουν αντιρρησίες, υπάρχουν άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας ή άλλοσπως, και υπάρχουν και μια σειρά που καλοπερασάκηδες οι οποίοι χωρίς ιδεολογικό υπόβαθρο και χωρίς κάποιο πρόβλημα υγείας, φορτώνουν μέρος του δικού τους συλλογικού καθήκοντος σε τζίηνους που το θεωρούν ως καθήκον τους (ή είναι εθνικιστες, ή δεν τους αφήνουν οι γονίοι τους, ή δεν το κοψεν ο νους τους να κάμουν τέθκια πουτανιά, ή ή ή… γιατί τζαι δαμέ το υποκειμενο του στρατού δεν είναι ομοιογενές)

  6. ΒΟΥΚΩΛΟΙ 14/08/2009 στο 12:12 ΜΜ

    σύμφωνοι στέλιο. κανένας εν μπορεί να ισχυριστεί ότι το ποσοστόν αποχής που το στρατό εν ομοιογενές στους λόγους της αποχής του. υπάρχουν άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας, υπάρχουν αντιρρησίες τζαι υπάρχουν τζαι καλοπερασάκηδες που βαρκούνται να τρων χρόνο μεστα κεν (εν βλέπω βέβαια γιατί θα έπρεπε να είχαν διαθεση για κάτι τέθκοιο-το θέμα του πολέμου τζαι της υπεράσπισης της πατρίδας εν στέκει πλέον ως καθήκον αλλά ως τελευταία επιλογή).
    όπως και να χει όμως, συνολικά εν έναν υπολογίσιμο ποσοστό το οποίον εν ενδεικτικό για το επίπεδο του κυπριακού στρατεύματος τζαι για τον τρόπο που το αντιλαμβάνεται η νέα γενιά-2 χρόνια θητεία, χάμένος χρόνος και τα συναφή- τζαι για τούτο φταιν ασφαλώς τζαι οι χειρισμοί των πολιτικών μας.
    το σημαντικότερο (τζαι γι’αυτό το λόγο εθέλησα να συγχαρώ τα παιθκιά) ένι να διαμορφώνεται πλέον ένας λόγος εμπεριστατωμένος που να μπορεί να υποστηρίξει τες αιτίες αποχής που το στρατό. ένας λόγος που να αποδεικνύει ότι ένεν πελλός όποιος εν θέλει να πάει στρατό και ασφαλώς, να αντιδρά στην εξουσία που ασκεί το κοινωνικό περιβάλλον σε άτομα που είτε δεν εμπόρεσαν είτε δεν εθέλησαν να ‘υπηρετήσουν’ την πατρίδα.
    δεν νομίζω ότι τούντη στιγμή πρέπει να στρέψουμε τες βολές μας στην νέα φουρνιά των φυγόστρατων-το θέμαν ένι να δούμε γιατί συμβαίνει τούντο φαινόμενο τζαι πώς μπορούν να διασωθούν τα άτομα που εν ανέχουνται την πίεση που τους ασκεί η πατριδολατρεία τζαι η συμβατικότητα της κοινωνικής τζαι της πολιτικής μας κατάστασης- διότι στο κάτω κάτω τζαι στο τέλος της ημέρας εν έχεις πολλά να αντιτάξεις σε έναν νέο που σου υποστηρίζει με επιχειρήματα την επιλογή της φυγοστρατίας.
    είτε έτσι είτε άλλως πως για μέναν η άποψη των παιθκιών εν υγιής τζαι εμπεριστατωμένη τζαι μάλλον εν σε τούτην που ενα πρεπε να βασίσουμε το αύριο. όσο για το αυξανόμενο ποσοστόν αποχής που το στρατό, όσον ανομοιογενές και να ένι, δημιουργεί και μιαν κινητικότητα μέσα στες ρηματικές διαδικασίες της κοινωνίας τζαι διά την ευκαιρία σε νέους τζαι παλιούς να μιλήσουν πιο δυνατά για το θέμα της ‘φυγοστρατίας’ τζαι να κάμουν πληρέστερη την επιχειρηματολογία τους, να δώκουν ώθηση σε κάποιες αντιλήψεις τζαι κοσμοθεωρίες που εμείνα βεβαρυμένες για τζαιρό πολύ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s