* Ανακοίνωση της Πλατφόρμας Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων Εκπαιδευτικών

                                                                                                           10 Φεβρουαρίου 2009 Πλατφόρμα Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων εκπαιδευτικών

ΕΝΩΜΕΝΗ ΚΥΠΡΟΣ   [  Ελληνοκυπριακό τμήμα ]

 

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

 

Μεγάλη δημοσιότητα σε θέματα παιδείας δίνεται από τα ΜΜΕ τις τελευταίες δυο εβδομάδες. Από την αναθεώρηση των σχολικών βιβλίων της Ιστορίας, μέχρι τις θεατρικές παραστάσεις σε σχολεία ή τα ερωτηματολόγια που ετοιμάζουν μαθητές στο μάθημα της Κοινωνιολογίας,  διάφοροι γνωστοί κύκλοι εκφράζουν τις ανησυχίες τους για «τον αφελληνισμό της παιδείας μας και την απομάκρυνσή της από τα ελληνοχριστιανικά ιδεώδη».

 

 

Υπό διαφορετικές περιστάσεις τέτοια θέματα θα μπορούσαν απλώς να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, όμως κάποιοι έχουν μεριμνήσει ώστε να μετατραπούν σε μείζονα εθνικά θέματα που δήθεν απειλούν την επιβίωση του λαού μας, ενώ ο πραγματικός στόχος τους είναι να παρεμποδίσουν τον ιστορικό διάλογο που είναι απαραίτητος για να διαλύσει τις σκιές του παρελθόντος. Η στιγμή που επελέγη, καθώς και η σφοδρότητα των αντιδράσεων εναντίον των οποιωνδήποτε επιχειρούμενων αλλαγών στον χώρο της παιδείας, αποσκοπούν στο να πλήξουν τις προσπάθειες για συμφιλίωση ανάμεσα σε Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους και να συντηρήσουν το κλίμα του ιστορικού μίσους ανάμεσά τους.

 

 

Τέτοιες αντιδράσεις ήταν αναμενόμενες από την αρχή του σχολικού έτους, μετά την εξαγγελία από το Υπουργείο Παιδείας, του στόχου για την καλλιέργεια κουλτούρας ειρηνικής συμβίωσης μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Όμως, τα πισώπλατα μαχαιρώματα εναντίον εκπαιδευτικών κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού τους έργου και η φίμωση της ελεύθερης έκφρασης με την άσκηση λογοκρισίας, πέραν του ότι καταργούν τον υγιή διάλογο μέσα στο σχολείο, συνιστούν  πρακτικές που παραπέμπουν σε περιόδους της Ιστορίας μας που δεν μας τιμούν καθόλου ως Έλληνες και ουδόλως σχετίζονται με τις κλασικές αξίες του ελληνισμού, (βλέπε δημοκρατία, διάλογο, ελευθερία έκφρασης), τις οποίες επικαλούνται όσοι μονοπωλούν τη μία Ιστορία, τη μία άποψη, τη δική τους, που είναι αδιαμφισβήτητα η μόνη ορθή, ανεξαρτήτως του ότι αυτού του είδους οι νοτροπίες έχουν συμβάλει στα θλιβερά γεγονότα που συνέβησαν  στην Κύπρο τις τελευταίες δεκαετίες.

 

 

Η Πλατφόρμα εκφράζει την έντονη αντίθεσή της σε όλες αυτές τις ενέργειες που επιδιώκουν τη δημιουργία ενός κλίματος τρομοκρατίας στο χώρο της παιδείας και συσκότισης της αλήθειας  για τα γεγονότα που οδήγησαν τον τόπο μας στη σημερινή κατάσταση, παρεμποδίζοντας την παιδεία από το να διαδραματίσει τον καίριο ρόλο της στις προσπάθειες για υπέρβαση των σημερινών αδιεξόδων. Τη στιγμή που ο κίνδυνος διχοτόμησης της Κύπρου είναι πιο απειλητικός από ποτέ, και ενώ κάποιοι φαίνεται ότι είναι πρόθυμοι να την αποδεχτούν, πατριωτισμός δεν είναι τα μεγάλα λόγια του εθνικισμού και της Εκκλησίας, που συντηρούν το μίσος και τη διαίρεση των λαών, αλλά μια παιδεία που θα συμβάλει στην αρμονική συμβίωσή τους. Είμαστε έτοιμοι για μια τέτοια παιδεία, είμαστε έτοιμοι για μια αυτοκριτική ή θα παραμείνουμε εσαεί στην εσωστρέφεια, στη φυλετική μας ανωτερότητα και την εθνική μοναξιά μας; 

Advertisements

2 thoughts on “* Ανακοίνωση της Πλατφόρμας Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων Εκπαιδευτικών

  1. Λένα 13/02/2009 στο 8:57 ΠΜ

    12 Ιανουαρίου 2009

    Πλατφόρμα Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων εκπαιδευτικών
    ΕΝΩΜΕΝΗ ΚΥΠΡΟΣ
    [ Ελληνοκυπριακό τμήμα ]

    Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

    Πολλαπλοί οι στόχοι του παραλογισμού γύρω από το «ένοχο» ερωτηματολόγιο μαθητών

    Μέσα στο πλαίσιο της συντονισμένης αντίδρασης των αντισυμφιλιωτικών δυνάμεων, γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες και νέων «αποκαλύψεων» για δήθεν «επιθέσεις κατά της εθνικής μας ταυτότητας και της αγωνιστικότητάς μας». Και κάθε φορά, σε λιγότερο από εικοσιτέσσερις ώρες αποκαλύπτεται ότι είτε πρόκειται για μια ακόμη συκοφαντία, ή για συνειδητό ψεύδος.

    Θα σταθούμε ιδιαίτερα στην υπόθεση του ερωτηματολογίου που συνέταξαν μαθητές σε λύκειο της Λευκωσίας. Ένα μικρό και ασήμαντο θέμα – και θα ήταν μικρό και ασήμαντο, ακόμη κι αν οι μαθητές έγραφαν τα πιο ανιστόρητα πράγματα. Και μετατράπηκε σε μείζον. Αυτό δε θα συνέβαινε σε μια πραγματικά ευνομούμενη ευρωπαϊκή κοινωνία, το πρότυπο της οποίας επικαλούνται μόνο όταν τους βολεύει, ακριβώς εκείνοι που ξεκίνησαν το κυνήγι μαγισσών.

    Θεωρούμε ακόμη άστοχο το χαρακτηρισμό εκ μέρους του υπουργού ότι το ερωτηματολόγιο είναι «ερασιτεχνικό». Εξίσου άστοχη και αντιφατική είναι και η τοποθέτηση του κ. Αναστασιάδη ότι «δεν πρέπει να γίνονται ερασιτεχνισμοί στα σχολεία». Μα πώς είναι δυνατό να μάθουν οι μαθητές αν δε δοκιμάσουν; Πώς είναι δυνατόν να κατηγορούνται καθηγητές που επιτρέπουν στα παιδιά να δημιουργήσουν μόνοι τους, πριν τους καθοδηγήσουν και τους διορθώσουν; Πώς θα ενθαρρυνθούν να μάθουν μέσα από την πρωτοβουλία, αν δε νιώθουν ότι αυτό που κάνουν – μια μικροέρευνα – είναι κάτι δικό τους;

    Κατά την άποψή μας, αυτό το κλίμα ομαδικής αλλοφροσύνης το οποίο έχουν δημιουργήσει οι ακραίες και φανατικές αντισυμφιλιωτικές δυνάμεις, εκτός από την υπονόμευση της ίδιας της διαδικασίας των συνομιλιών, στοχεύει και σε τρία άλλα πράγματα:

    1. Στο να ακυρωθεί κάθε προσπάθεια σοβαρού και ήρεμου διαλόγου σχετικά με τα γεγονότα του 1963 – 1974. Γνωρίζουν ότι η παραμικρή ρωγμή στη δογματική άποψη ότι οι Ελληνοκύπριοι είναι αποκλειστικά τα θύματα και οι Τουρκοκύπριοι οι ιστορικοί θύτες, θα οδηγήσει σε κατάρρευση το σύστημα πάνω στο οποίο στηρίζουν για δεκαετίες τον έλεγχο της εξουσίας.

    2. Στο να εκφοβίσουν καθηγητές και μαθητές, ώστε να αποκλείεται οποιοσδήποτε διάλογος μεταξύ τους σε ζωτικής σημασίας θέματα, να αποκλείεται οποιαδήποτε πρωτοβουλία που προωθεί τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την καλλιέργεια της δεξιότητας να κατανοείς τον άλλο. Επιδιώκουν τη συντήρηση της μονολιθικής και δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας, όπου ο εκπαιδευτικός υπαγορεύει όσα «επισήμως εντέλλεται» το Υπουργείο, και οι μαθητές αποστηθίζουν. Είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρηθεί σώα η «αλήθεια» τους, και να μεταφυτευτεί αλώβητη και στις επόμενες γενιές. Όπως τα παραμύθια της γιαγιάς.

    3. Στο να συντηρηθεί το αίσθημα της συλλογικής ευθύνης για όσα έγιναν από Ελληνοκυπρίους την περίοδο 1963 – 1974. Μόνο με το να μοιραστούμε όλοι τις ενοχές θα αποφευχθεί είτε η αποκάλυψη, είτε η ανάδειξη των ενόχων που διέπραξαν εγκλήματα και στις δύο κοινότητες.

    Και όλα αυτά, τη στιγμή που δεν είδαμε κανένα να αντιδρά για τα ακραία εθνικιστικά και ναζιστικά συνθήματα με τα οποία γεμίζουν κάθε βράδυ τα σχολεία, με ανησυχητικά εντεινόμενο ρυθμό. Ούτε οι ξυλοδαρμοί Τουρκοκυπρίων, ούτε οι βανδαλισμοί σε μουσουλμανικά νεκροταφεία τους συνετίζουν. Τη στιγμή που είναι ολοφάνερο: Οι φανατικές κορώνες και τα ψεύδη που καθημερινά εκπορεύονται από την κορυφή των ακραίων, ερμηνεύονται ως σύνθημα για «δράση» από τους φανατικούς μέσα στην κοινωνία. Εκτός κι αν οι ίδιοι τους συντονίζουν.-

  2. thersitis60 20/07/2009 στο 12:45 ΜΜ

    Αντισταθείτε, αδέλφια, σε προσπάθειες τρομοκρατίας, έστω κι αν φαίνονται μικρές ή μεμονωμένες. Έρχονται δυστυχώς τα χειρότερα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s