* Με αφορμή το ψήφισμα της “Πρωτοβουλίας Γονέων και Αποφοίτων Αγγλικής Σχολής”

 

Πλατφόρμα Ε/Κ και Τ/Κ εκπαιδευτικών «Ενωμένη Κύπρος» [ε/κ τμήμα]

Καταρχάς θα θέλαμε να χαιρετίσουμε το ήπιο ύφος και την αναγνώριση κάποιων βασικών αρχών όπως η πολυπολιτισμικότητα στο ψήφισμα της “Πρωτοβουλίας Γονιών και Αποφοίτων της Αγγλικής Σχολής”. Επειδή όμως η Πρωτοβουλία φαίνεται να συνεχίζει να αντιτάσσεται στον εκσυγχρονισμό της Αγγλικής Σχολής και στις αναγκαίες μεταρυθμίσεις που προκύπτουν από το γεγονός της μαζικής παρουσίας Τουρκοκυπρίων μαθητών, θεωρούμε ότι πρέπει να απαντήσουμε στην ουσία των ζητημάτων που θέτει.

 

Στην όλη προσέγγισή της η Πρωτοβουλία υποπίπτει σε μια θεμελιώδη αντίφαση. Από τη μια αποδέχεται τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της Αγγλικής Σχολής, όπως αυτός επαναδιαβεβαιώθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, και από την άλλη ζητά στην ουσία εφαρμογή πρακτικών που αρμόζουν σε μονοκοινοτικό σχολείο. Πολυπολιτισμικότητα σημαίνει σεβασμός στη διαφορετικότητα, σημαίνει αρμονική συνύπαρξη των διαφόρων εθνοτικών και πολιστικών κοινοτήτων χωρίς μια από αυτές, έστω πλειοψηφική, να καθορίζει την κανονικότητα. Δεν νοείται πολυπολιτισμικότητα και ταυτόχρονα να κυριαρχούν τα ελληνο-χριστιανικά ιδεώδη, εκτός βέβαια και αν οι Τουρκοκύπριοι αντιμετωπιστούν ρατσιστικά ως δεύτερης κατηγορίας μαθητές. Το σεβασμό που απαιτούν για την “ελληνικότητα”, είναι μήπως έτοιμοι να τον δεκτούν για την “τουρκικότητα”; Επειδή η Αγγλική Σχολή δεν είναι ελληνορθόδοξη κοινοτική, αλλά χριστιανική, μη δογματική και, σύμφωνα με γνωματεύσεις δυο Γενικών Εισαγγελέων, δια-κοινοτική σχολή.

 

Η αντίληψη της Πρωτοβουλίας ότι διεξάγεται ένα πολιτικό πείραμα στην Αγγλική Σχολή είναι παραπλανητική και λανθασμένη. Στην Αγγλική Σχολή διεξάγεται μια εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση που λαμβάνει υπόψη της την αναδυόμενη πολιτική πραγματικότητα στην Κύπρο, όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων το 2003. Αυτή τη στιγμή η Αγγλική Σχολή αποτελεί ένα από τα ελάχιστα μιχτά σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας και ως τέτοιο αποτελεί μοντέλο ειρηνικής συμβίωσης και συνύπαρξης Ε/κ και Τ/κ μαθητών. Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως μιχτό σχολείο χρειάζονται μια σειρά από μέτρα που να επιβεβαιώνουν και διασφαλίζουν τον αλληλοσεβασμό μεταξύ των μαθητών διαφορετικής εθνοτικής καταγωγής και να μην αποκλείουν μια σημαντική μερίδα μαθητών, όπως π.χ. με τον ελληνικό εθνικό ύμνο ή με τις ελληνικές εθνικές γιορτές. Επειδή ο ρατσισμός υπάρχει τόσο στην κυπριακή κοινωνία όσο και στα σχολεία της -και η Αγγλική Σχολή δεν αποτελεί εξαίρεση-, η πολιτική απραξία, τόσο στο σχολείο όσο και στην κοινωνία ευρύτερα, αποτελεί στρουθοκαμηλισμό μπροστά στις υπαρκτές και καταγεγραμμένες σε επιστημονικές έρευνες ρατσιστικές συμπεριφορές.

 

Η Αγγλική Σχολή, όπως και κάθε σχολείο μιας δημοκρατικής κοινωνίας, οφείλει να δημιουργεί κριτικά σκεπτόμενους δημοκρατικούς πολίτες. Και εδώ βρίσκεται και η δεύτερη θεμελιώδης αντίφαση της Πρωτοβουλίας. Που από τη μια θέλει το σχολείο έξω από το πολιτικό γίγνεσθαι και από την άλλη προσπαθεί να επιβάλει τη δική της πολιτική αντίληψη για την κυπριακή ιστορία. Το σχολείο δεν βρίσκεται και δεν μπορεί να βρίσκεται έξω από την κοινωνία. Η διακοινοτική συμφιλίωση, ο αντι-ρατσισμός και ο αλληλοσεβασμός των κοινοτήτων δεν αποτελούν κομματικές θέσεις που επιβάλλονται, αλλά καθολικά αποδεκτούς πολιτικούς στόχους της κυπριακής κοινωνίας και πολιτείας που καλλιεργούνται και στο σχολείο. Αν η Πρωτοβουλία είναι το σύγχρονο χαρακτήρα της κυπριακής κοινωνίας που αντιστρατεύεται από την σκοπιά του “ελληνισμού”, ας το πει καθαρά χωρίς υπεκφυγές.

 

Τέλος η Πρωτοβουλία ας κατανοήσει ότι η διδασκαλία της ιστορίας της Κύπρου δεν αποτελεί τρόπο εθνικής κατήχησης και μέθοδο κρατικής προπαγάνδας, αλλά προσπάθεια κριτικής κατανόησης του παρελθόντος σε σχέση με το μέλλον της χώρας μας. Η μανιχαϊστική ιστορία του αγώνα του εθνικού υποκειμένου ενάντια στον προαιώνιο εχθρό όχι μόνο είναι επιστημονικά προβληματική αλλά και πολιτικά ξεπερασμένη. Η επιστήμη της ιστορίας βρίσκεται ήδη εδώ και δεκαετίες υπό διαδικασία αποεθνοποίησης τόσο στο ερευνητικό όσο και στο εκπαιδευτικό επίπεδο. Ιδιαίτερα μάλιστα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο εθνικισμός αντιμετωπίζεται ως ένα ιστορικό ρεύμα που έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του. Στην Κύπρο φαίνεται, οι εκφραστές του να επιμένουν έστω και συγκαλυμμένα να αναπαράγουν τα προτάγματα του.

Advertisements

One thought on “* Με αφορμή το ψήφισμα της “Πρωτοβουλίας Γονέων και Αποφοίτων Αγγλικής Σχολής”

  1. gregoris 31/01/2009 στο 12:46 ΜΜ

    Bάλλω τζαι το ψήφισμα της Πρωτοβουλίας

    Εμείς, οι Γονείς μαθητών και Απόφοιτοι της Αγγλικής Σχολής, που συγκεντρωθήκαμε σήμερα την 28η Ιανουαρίου 2009 στο Ξενοδοχείο Χίλτον με σκοπό να μελετήσουμε το θέμα των πολιτικών παρεμβάσεων προς τους μαθητές της Σχολής από μερίδα καθηγητών, με την ανοχή της Διεύθυνσης και του Διαχειριστικού Συμβουλίου της Σχολής, συμφωνούμε ότι:

    1. Η Σχολή πάντα ήταν και πρέπει να παραμείνει πολυπολιτισμική και ότι ουδέποτε είχε ούτε και πρέπει να αποκτήσει δικοινοτικό χαρακτήρα
    2. Η Σχολή πάντα ήταν και πρέπει να παραμείνει Χριστιανική ως αναφέρεται στη Περί Αγγλικής Σχολής Νομοθεσία, ΚΕΦ 167, της Κυπριακής Δημοκρατίας
    3. Η Σχολή πάντα ήταν και πρέπει να παραμείνει μακριά από την πολιτική
    4. Η Σχολή πάντα σεβόταν και πρέπει να συνεχίσει να σέβεται την Εθνική καταγωγή όλων των μαθητών της
    5. Η Σχολή πάντα ήταν και πρέπει να παραμείνει φιλελεύθερη σε νοοτροπία, χωρίς δογματισμούς και με σεβασμό στην αντίθετη άποψη
    6. Η Σχολή ουδέποτε υπέφερε, ούτε και σήμερα υποφέρει, από φυλετικές διακρίσεις, ρατσιστικές συμπεριφορές ή θρησκευτικές διαφορές μεταξύ των μαθητών
    7. Η Σχολή δεν μπορεί να αποτελέσει χώρο για πειραματισμούς σε θέματα επαναπροσέγγισης Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, ούτε μικρογραφία επίλυσης του Κυπριακού ζητήματος, αλλά πρέπει να επικεντρωθεί στο έργο της ακαδημαϊκής και κοινωνικής μόρφωσης και εκπαίδευσης των μαθητών της.
    8. Η Σχολή δεν μπορεί να αρνείται ότι στην Κύπρο εξακολουθεί να υπάρχει πρόβλημα εισβολής και κατοχής
    9. Εκπαιδευτικά προγράμματα τύπου Βορείου Ιρλανδίας, που βασίζονται σε ιδιάζοντα θρησκευτικά και άλλα προβλήματα που ισχύουν εκεί, δεν μπορούν να αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση στην Σχολή

    Για την προάσπιση αυτών των Θεμελιωδών Αρχών εξουσιοδοτούμε την Ομάδα Πρωτοβουλίας Γονέων και Αποφοίτων όπως προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, περιλαμβανομένης της επαφής με το Διαχειριστικό Συμβούλιο και τον Σύνδεσμο Γονέων της Σχολής, ώστε να εξασφαλιστούν τα εξής:

    • Επικέντρωση της Σχολής στο ρόλο της ως ακαδημαϊκό και κοινωνικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, αποστασιοποιημένο από την πολιτική
    • Τερματισμός κάθε προσπάθειας επιβολής πολιτικών ή κομματικών θέσεων και απόψεων επί μαθητών και καθηγητών της Σχολής από οποιοδήποτε όργανο ή πρόσωπο ή προσκεκλημένο της Σχολής
    • Τερματισμός των περιορισμών στον ελεύθερο λόγο και έκφραση των μαθητών και στην έκφραση της εθνικής ή θρησκευτικής τους ταυτότητας
    • Επίδειξη του πρέποντα σεβασμού στον Εθνικό Ύμνο και τα Σύμβολα της Κυπριακής Δημοκρατίας
    • Πραγματοποίηση των εορτασμών των εθνικών επετείων ως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα στη Σχολή.
    • Διασφάλιση της συνέχισης της διδασκαλίας της Ιστορίας της Κύπρου και των Θρησκευτικών με τον τρόπο που γινόταν μέχρι πρόσφατα στη Σχολή
    • Διασφάλιση της τήρησης των Δημοσίων και άλλων αργιών όπως τηρούνται μέχρι σήμερα στη Σχολή
    • Σεβασμός προς το επίσημο Κράτος, τους θεσμούς και τα όργανα του.

    Τέλος, αποδοκιμάζουμε την ενέργεια της Συντεχνίας καθηγητών της Σχολής να αποστείλει στους γονείς επιστολή με εκβιαστικά μηνύματα και υπαινιγμούς για απεργίες και πτώση του επιπέδου μόρφωσης. Καλούμε την μετριοπαθή πλειοψηφία του καθηγητικού προσωπικού, τους οποίους εκτιμούμε και εμπιστευόμαστε πλήρως, να παραμείνουν με αυτοπεποίθηση στις θέσεις τους πίσω από τις έδρες και να απομονώσουν την ρίζα του κακού που μαστίζει το σχολείο εδώ και τέσσερα χρόνια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s