Εγώ Είμαι Τοίχος, Εσύ Τι Είσαι;

Τέλη του ’90*  στη βόρεια πλευρά της Αγοράς του Παλιού Δημαρχίου αυτό το σύνθημα έκανε μπαμ.  

Ήδη, από τα τέλη του ’80, αρχές του ’90, εμφανίζονταν ή δρούσαν και οι πρώτες συγκροτημένες ομάδες στη Λευκωσία. Το δεύτερο κύμα οργανωμένων αναζητήσεων και συλλογικών εγχειρημάτων πόλης σημειώθηκε κάπου γύρω στο 2004 με την αναζωπύρωση της δικοινοτικής προσπάθειας και όλες τις κοινωνικές προεκτάσεις που είχε η διαδικασία του δημοψηφίσματος, εμπειρία που εκφράστηκε κυρίως μέσα από το Καρτάς (σύντομα θα έχουμε ένα αφιέρωμα).   

Τους τελευταίους μήνες η παλιά πόλη της Λευκωσίας ζει μια εντελώς νέα δυναμική που έφερε σε σύγκρουση ή /και παραγωγική διαδικασία πολύ περισσότερες κοινωνικές ομάδες / δυναμικές και μάλιστα ταυτόχρονα: νεολαία και μη-νεολαία, αστυνομία και δημαρχία, κατοίκους της παλιάς πόλης και πολίτες εκτός των τειχών, μετανάστες και ντόπιους και έχουμε να δούμε ακόμα. 

Το ζήτημα της ταυτότητας («εσύ τι είσαι;») μέσα και έξω από τα τείχη τείθεται, λοιπόν, εκ νέου.  Και η αναζήτηση αυτής της ταυτότητας πάει από τοίχο σε τοίχο.

Λένα                                                                                                                                                                                                                                     Δεκέβρης 2009                                                                                                                                                                                                                       (Στείλτε μας ό,τι ενδιαφέρον έχετε από τοίχο σε τοίχο, για ανάρτηση, στο falies@mail.com)

(* αφού εμφανίστηκε η γράψασα/ο γράψας στα σχόλια πιο κάτω, διευκρινίζοντας ότι το σύνθημα γράφτηκε τέλη της δεκαετίας του ’90, διόρθωσα το εισαγωγικό κείμενο)

Kάντε κλικ πάνω στις φωτογραφίες ν’ ανοίξουν μεγαλύτερες.


Advertisements

10 thoughts on “Εγώ Είμαι Τοίχος, Εσύ Τι Είσαι;

  1. Demetris 21/12/2009 στο 1:01 ΜΜ

    To synthima ‘Egw eimai toihos – Esy ti eisai?’ en en poio meta pou emfanistike ston toiho tis Demotikis Agoras? Teli tou 90 to thymoume egw.

  2. Λένα 22/12/2009 στο 8:41 ΠΜ

    Αν δεν έχω καταστραφεί τέλεια που το Αλσχάιμερ, ήταν εκεί που το ’88 τουλάχιστον…… Θα ξαναρωτήσω όμως κάνα δυο πιο παλιούς να δούμε τι θυμούνται κι εκείνοι…

  3. backbeatlili 03/01/2010 στο 11:23 ΜΜ

    Αρέσκει μου τζι εμένα το γκραφίττι τζε ειδικά το «Το πουλλίν επέτασε» νομίζω ότι είδε το πολλύς κόσμος τζε άρεσε του πολλά. Καταλάβω τζε το ρόλο του γκραφίτι σαν μορφή έκφρασης, προβληματισμού τζε αλλαγής.
    Όμως τωρά που ήβρα τούντες φωτό δαμέ, εννα πώ κάτι που με ενοχλεί έσιει που τη μέρα που ήρτα Κύπρο τζε είδα ήνταλως έγινε η Παλιά Λευκωσία.
    Εν ανάγκη πάς την πουρόπετρα? Η πουρόπετρα εν τέχνη που μόνη της που τζε να θέλουν να την αντιγράψουν εν τα καταφέρνουν πκιον. Εν κρίμα η Παλιά Λευκωσία με την πουρόπετρα της να αλλοιώννεται έτσι.
    Τζε που ούλλα τα χτήρια στη Λευκωσία, εν ανάγκη το σχολείο της Φανερωμένης? Εν ένα σχολείο που ανήκει σε ούλλους, τζε στα παιθκιά της Φανερωμένης, τζε στους γέρους της Φανερωμένης τζε σε ούλλο το κόσμο της Λευκωσίας που αγαπά την περιοχή, το σχολείο τζε την ιστορία του. Το να γίνουνται οι τοίχοι του απλά ένα βάθρο που εξυπηρετεί τον πόλεμο μεταξύ των αναρχικών τζε των φασιστών για να βρίζουνται χωρίς δεξιοτεχνία, χωρίς τέχνη τζε κυρίως χωρίς φαντασία, για μένα εν απλά ξημαρισιά που επιβάλλεται στου υπόλοιπους μας τζε που για μένα έν βοηθά στην κοινωνική αλλαγή, έννεν καθόλου community oriented τζε αποξενώννει τον κόσμο που μπορεί να υποστήριζε τις ιδεολογίες ή τζε τους αγώνες των αθρώπων πίσω που τα σπρέι.

    Για να μεν παρεξηγηθώ, εν μιλώ για τα όμορφα γκραφίττι που σε κάμνουν να σκεφτείς τζε που εν καλοκαμωμένα τζε κάποιος έβαλε τέχνην για να τα κάμει. Βέβαια καταλάβω ότι εν υποκειμενικό το τί θεωρεί κάποιος ωραίο ή όι τζε σημαντικό ή όι τζε γιαυτό εν προβάλλω επιχειρήματα απλά μιαν άποψη τζε σκέψεις.

  4. Ανώνυμος 24/02/2010 στο 9:56 ΜΜ

    An prose3eis lion kallittera stis fotografies pou panw, oulla apofeugoun tin pouropetra. Fysika en lio dyskolo na eleg3eis pou grafoun oulloi, jie enen oulloi pou 8wroun tin pouropetra ws kati parapanw pou apla pouropetra.

    Prosopika protimo na men kamnw panw tis dioti i syneidisi mou lalei otan vafw kati, en na to kamw mono an kamni ton topo na fenete pio wraios alla to spray pas tin pouropetra aporrofate jie sto telos en fenete kan wraio. Fysika yparxoun kapies e3ereseis.

    F.

  5. jeinos pou to egrapse 28/04/2010 στο 1:22 ΠΜ

    prepei natan to 97 pou to egrapsa poumastan mathites akoma jai an thimoume kala htan jame jai o dimitris pou egrapse jai jeinos ‘katakthce me’ ston toixo dipla

  6. falies3 03/05/2010 στο 6:27 ΜΜ

    Ε, έχουν πέσει πολλές κατακτήσεις που τότε, εν εν; Πάντως χαίρομαι που βλέπω δαμαί εκείνη/νο που έγραψε τούτο το σύνθημα, για πολλά χρόνια εγώ το είχα ταυτισμένο με την περιοχή του παλιού δημαρχείου και ήταν ένα που τα «σημάθκια» μου μέσα στην παλιά πόλη.

    Το επόμενο Σάββατο οι Φάλιες οργανώνουν μια παρουσίαση με προβολή ενός μικρού ντοκυμαντέρ και κουβέντα για την πόλη, το δημόσιο και τον ιδιωτικό χώρο στις πόλεις. Παράλληλα, καλούμε τον κόσμο να δώσει τη γνώμη του για το γκραφίττι, που τελευταία κατακλύζει την παλιά Λευκωσία -και όχι μόνο. Περισσότερα θα ανεβάσουμε αύριο, σε νέα ανάρτηση
    Λένα

  7. falies3 06/05/2010 στο 8:02 ΠΜ

    ΑΣ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ: ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΓΚΡΑΦΙΤΙ

    Oι Φάλιες οργανώνουν παρουσίαση – προβολή – συζήτηση το Σάββατο 8 Μαΐου, στις 8μ.μ. στα πλαίσια του φεστιβάλ Οδού Θησέως με θέμα την Πόλη και το Δημόσιο Χώρο. Παράλληλα, σας καλούμε να δώσετε τη γνώμη σας για το γκραφίτι στους ‘γύρω τοίχους’.

  8. jeinos pou to egrapse 09/05/2010 στο 10:54 ΠΜ

    Athimoumai jeinon ton jairo efkennamen gia spray me enan parea ton G pou htan paidi antikoinwniko jai apelpismeno me ta panta. Ezografizen jai pinakes pou htan arketa paraksenoi eishen enan pou athimoumai xaraxtiristika pou kafstiriazen polla thn ekklhsia. Ekamen me spray sthn diabash ths egkomis enan sfirodrepano pas ton toixo opou h jefali tou sfirkou htan h sbastika, eipen oti ekamen to epeidi oi 2 ideologies htan to idion praman, ton jairon jeino en jai hksera kanenan allo pou eskeftetoun etsi – ypopsi oti en to eipen pou kapitalistiki skopia alla pou kati san afthormito anarxismo afou emisan jai thn parousa katastasi – an jai fysika akouen Asimo jai sioura epireastiken pou jame. Episis sthn diabash egrapsen pas se enan toixo «Eisai oti nomizeis oti den eisai» jai ston toixo apenanti egrapsen «Eisai oti nomizeis oti eisai» meta estathiken mes thn mesh jai eksigisen mou oti isxyoun jai ta 2. Htan polla megali koubenta jai emeine mou.
    Ekamnen diafora asinithista pramata opws to na prokalei se kafka anthrwpo polla pio dynato tou me apotelesma o allos na ton fakka epanalimmena pas ton toixo, h allh fora paramoni prwtoxronias anti na fkei eksw se club opws tous ypoloipous epien monos tou katw lefkosia jai egamisen mian poutana kojiakari alla eipen oti eksenerosen jai diakopsen to monos tou jai efyen. Efkalen onoma jai kapoioi efwnazan ton «o G o pellos».
    Exathikamen gia xronia jai thn teleftea fora pou ton eida propersi htan tyxaia pou epernousa pokso pou mian psyxiatriki kliniki jai kathetoun me tous allous asthenis me enan ofjero blemma jai ethoren tous perastikous kaxypopta alla antrapika na tou milisw.

    Afta peri dialogou.

  9. Ανώνυμος 10/05/2010 στο 8:37 ΠΜ

    Καλός…… Αν ο φίλος σου εμπορούσε να γράφει πιο συχνά στους τοίχους, ίσως να το γλίτωνε το ψυχιατρείο….. Αλλά μπορεί να έστελλε άλλους που εν θα άντεχαν να θωρούν τι έγραφε.

  10. Κωνσταντάς Χατζηκωσταράτσος 19/12/2011 στο 7:22 ΜΜ

    Φρικιά, μη γράφετε στους τοίχους.
    Εμεις δεν θέλουμε να γράφετε στους τοίχους μας.
    Εσείς γιατί γράφετε; γιατί μας επιβάλλετε την άποψη σας; εν δικό σας ο τοίχος;
    Αφου εσείς γράφετε στους τοίχους των άλλων χωρις την άδεια τους…, να καμετε τη σελίδα σας ανοικτή, ώστε ο καθένας να μπορεί να αναρτήσει ό,τι θέλει.

    Στην εποχή του διαδικτύου, τι δικαιολογία έχετε; για να εύρετε τόπο έκφρασης; Δηλαδή…, ούλλη τζαι ούλλη η επανάσταση σας είναι για να εύρετε ανάρτηση ενός πανώ;

    Λερώνετε τους τοίχους επειδή γυρεύκετε δωρεάν ανάρτηση ενός πανώ; ή γυρεύκετε πρόχειρη ανάρτηση;
    ‘Ή, δεν έτυχε να το σκεφτείτε, μα…, αφού κάποιοι είπαν σας πως είναι τέχνη…., ε, γιατί να αρνηθείτε κάτι που καλοπιάνει την επαναστικο-φανή σας στάση;

    Αν βάλω δυο στύλλους και ένα ρούχο τεντωμένο πάνω τους, θα γράφετε μόνο στο ρούχο; ή θα λερώνετε και τους τοίχους;

    Αν η πόλη ήταν γεμάτη παντού με δυο στύλους και ένα ρούχο τεντωμένο πάνω, θα εγράφετε μόνο στα ρούχα;

    Ο κόσμος εδήλωσε την άρνηση του να λοαρκάσει για τέχνη την αυθαίρετη επέμβαση σας, και εσείς ξέρετε το. Γιατί δεν πάτε να βάλετε μόνοι σας ένα πανώ πάνω σε δυο ξύλα; Βαρκέστε; Αδιαφορείτε αν αυτό που κάμνετε είναι επιβολή της δικής σας άποψης πάνω στη δική μου ζωή;

    Αν σας πιάσω που το φτιν τζαι αστράψω σας δκυο βουζουνόπατσους, εν να έσετε παράπονο;
    -.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s